EEN BROEK VOL GOESTING.

Wat is het toch altijd fijn om je een paar dagen onder te dompelen in een creatief bad… Ook al is dat bad in Cannes de afgelopen jaren alleen maar dieper geworden met de komst van een hele rist nieuwe categorieën zoals Influencer Lions, Creative Data Lions en Sustainable Development Goals Lions begot! Maar dat doet niks af aan de inspiratie en de broek vol goesting (om fijn werk te beginnen maken) waar je op het einde van de week weer mee naar huis gaat. Elk jaar kijk ik dan ook halsreikend uit naar die paar dagen in de catacomben van het Palais des Festivales: stoeltje, koffie bij de hand, koptelefoon op en dan maar bingewatchen. Uiteraard kan je thuis ook alles online bekijken maar als je ter plekke bent, dan zuig je dat precies beter op heb ik zo het gevoel.

Soit, daar zaten we dus weer met af en toe een ferme lachstuip of een traan. Of was dat toch een stofje in mijn oog bij het bekijken van de ‘Hope’ film. Straf spul om te verteren op een nuchtere maag…

Maar gelukkig kan je altijd rekenen op onze Aziatische vrienden om het WTF-gehalte op te krikken en eens goed te lachen:

Jaja, het is plezant om je volledig te verliezen in tal van categorieën tegelijkertijd en dan valt het op dat er dit jaar heel wat (goeie) campagnes zijn over maatschappelijk relevante zaken. Zoals de campagnes van Reporters Sans Frontières, Procter&Gamble of die van l’Archipel des Palaos bewijzen.

Zou het een trend zijn ?

Nu we het toch over trends hebben: de wisselwerking technologie en creatie. Ik ben precies nog niet helemaal mee. En als je naar de cases kijkt, dan valt het mij vooral op dat ik me af en toe de vraag stel: En waarom moet dat zo ingewikkeld? Ach, dat zal wel aan mij liggen maar waarom probeer je de werkelijkheid te benaderen met iets virtueels als je het ook gewoon live kan beleven (Aeronaut VR)? Gewoon omdat het kan zeker?

Maar begrijp me niet verkeerd, ik juich al die techniek heel hard toe maar het werkt niet altijd voor mij… Als het wel werkt dan is het fantastisch en zeker voor de Belgen. Kijk maar naar Telenet en de Preroll Football Match. Daar wordt techniek effectief gebruikt waarvoor het dient. Een sterk idee op een relevante manier bij de consument brengen.

Maar het is niet alleen maar cases en filmkes kijken natuurlijk. M’n copy hart is al lang verknocht aan het medium radio. Die categorie kan dan ook op al m’n aandacht rekenen en het moet gezegd: dit jaar was ik serieus onder de indruk van een 5” radiospot voor FedEx (beluister ze onderaan). Simpel en geniaal. Of wat te denken van de ‘pricks’ (No Needles) voor Dexcom (beluister ze onderaan). Geen soundeffects, geen tjingeltjangel-jingle maar gewoon goeie copy, een fijne pointe en een aangename vertelstem. Soms hoeft het niet meer te zijn. Chapeau trouwens voor BBDO met de zilveren radioleeuw.

Tussen het bingewatchen en -listenen zijn er nog voldoende andere dingen te beleven in dat paleis natuurlijk. Workshops! Talks!! Lezingen!!! Check zeker eens de talk ’transformation at speed’ door R/GA. Interessant en goed gebracht. Bravo.

Oh ja, ik zou bijna vergeten dat er ook print/outdoor te bekijken was. En wat voor print! De Grand Prix in outdoor bijvoorbeeld:

En als je me nu wil excuseren. Ik ga naar McDo.

 

BRON: MM.be

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *